Тоді хабарник і корупціонер продовжує розподіляти бюджетні кошти та ресурси громади.
Прокуратура Києва кілька тижнів тому направила листа до Гостомельської ради з проханням позбавити повноважень депутатку Наталію Черінську, яку засудили за хабарництво.
Як відомо, Черінська визнала свою провину в одержанні неправомірної вигоди та підписала з прокуратурою відповідну угоду. Суд визнав її винною за ч. 2 ст 369-2 КК України та призначив покарання у вигляді штрафу.
Для порівняння: Черінська отримала у вигляді хабара автомобіль “Volkswagen Sharan” та 5 тисяч гривень, а штраф їй присудили у розмірі 1500 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що дорівнює усього 25 500 грн.
У прокуратурі повідомили, що Черінська зажадала від підприємця гроші за сприяння у прийнятті позитивного рішення головою та членами виконкому селищно? ради про надання дозволу на розміщення двох МАФів на території вказаного селища.
Наталія Черінська, через яку в місцевому барі виникла стрілянина, також є директоркою Будинку культури. Вона входить до депутатської більшості ради.
У разі призначення іншого виду покарання, як то: умовний строк або штраф або заборона обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, або виправні чи громадські роботи, конфіскація майна та інше, – тільки відповідна місцева рада має прийняти рішення про припинення повноважень депутата.
24 травня на сесію Гостомельської ради Гостомельська рада заледве спромоглася позбавити повноважень Черінську. “За” проголосувало 14 депутатів. Якби на 1 голос менше – Черніська продовжила б голосувати в раді як депутат.
Чому депутати місцевих рад не позбавляють мандатів осудних депутатів?
Колізія полягає в тому, що парламентарі не врахували або не захотіли врахувати, що в депутатів можуть бути причини не позбавляти колегу мандату, незважаючи на його чи її судимість.
І причини можуть бути різні: у депутата вирішальний голос для прийняття “зручних” рішень ради, він має певні домовленості з колегами – може спрацювати проста депутатська солідарність, він може знати про колег таке, що викриє їхнє хабарництво або корупційну фінансову заангажованість, і тому для них доцільніше дотриматися спільних домовленостей. Причин для такої кругової поруки може бути чимало.
Чому б не передбачити, що суд має повідомити про судимість та кримінальну відповідальність територіальній виборчій комісії, яка автоматично, у визначений термін, наприклад, до 10 днів, мала б ввести в повноваження депутата, який є наступним у списку або призначила вибори на окрузі, якщо це мажоритарний округ.
Згідно статті 49 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні“, рада має невідкладно проінформувати територіальну виборчу комісію про дострокове припинення повноважень депутата ради. А наступний за черговістю кандидат в партійному списку має бути визнаний депутатом.
Як показав досвід, такі випадки не поодинокі. Так, депутата Березанської міськради”Свободівця”Володимира Сивака засуджено та визнано винним у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ст. 263 ч. 1 КК України – носіння, зберігання, придбання, передача чи збут вогнепальної зброї.Вироком суду депутату призначили покарання у вигляді трьох років позбавлення волі (умовно).
Але на даний час Володимир Сивак все щепродовжує бути депутатом.
За інформацією голови регламентної комісії Березанської ради, представника від “Самопомочі” Олега Сивака – сина засудженого депутата – це питання на регламентній комісії не розглядалося:
“А до чого ви в мене це все питаєте? Ніхто не піднімав це питання”.
Голова регламентної комісії Київської облради, депутат від фракції “Самопоміч” Роман Титикало коментує таку бездіяльність засудженого депутата і колеги-однопартійця Олега Сивака так:
“Все очевидно. Людина має скласти мандат – це закон. Не складає – порушує закон. Я згодний, що це є порушенням, і підніму це питання для його вирішення на партійному осередку”.
Також минулого року у Фастові затримали голову земельної комісії від “Радикальної партії” Андрія Корецькогоза вимагання хабара у розмірі 70 тис. доларів. Як повідомляли ЗМІ, він вимагав кошти за позитивний висновок для релігійної організації з боку комісії та сесії у питанні щодо виділення в оренду землі під кладовище.
Питання відсторонення Корецького від головування земельною комісією не підтримала в раді депутатська більшість, і він ще 4 місяці був її головою. Рішення суду в цій справі ще немає.
Депутати саботують декларування, мають конфлікт інтересів, але залишаються з мандатом
Депутати, які не подають декларацію взагалі або голосують за рішення, які вигідні їм, маючи конфлікт інтересів, порушують антикорупційне законодавство. Парламентарі дозволили таким депутатам залишатися з представницьким мандатом в раді й далі мати доступ до розподілу бюджетних коштів та ресурсів громади.
Депутат тієї ж таки Березанської міської ради Володимир Братко, який представляє партію “Солідарність”,під час чергової сесії в умовах реального конфлікту інтересів, з метою поліпшення свого матеріального становища, проголосував за продаж земельної ділянки підприємству, яке йому і належить. Крім того, його голос виявися вирішальним для прийняття рішення.
У травні 2018 року завдяки прокуратурі області, рішенням суду першої інстанції депутата визнано винним у вчинені адміністративних правопорушень, пов’язаних із корупцією, передбачених ч. 1, 2 ст. 172-7 (порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів) КУпАП.
А от у Переяслав-Хмельницькому депутат від партії “Нові обличчя” Владислав Юденко не подає декларацію про доходи вже другий рік поспіль. Говорить, що намагався подати декларацію, але так і не зміг.
“Були проблеми з сайтом. Він постійно висів. Я кілька раз спробував, а потім плюнув на усе це діло. Мене викликали з цього питання в прокуратуру, я давав пояснення про причини не подання декларації. Мав бути суд, але не знаю чи був, мене не викликали. І штраф обіцяли, але мені також не відомо чи виписали, чи ні, мені нічого не приходило. Цього року я також не подав декларацію. Готовий заплатити штраф”, – коментує Юденко.
Депутат самовисуванець Коцюбинської селищної ради Микола Єременко, який самопроголосився головою селища, також не подав вчасно декларацію про доходи за 2016 рік, мотивуючи це тим, що він не мав технічного забезпечення для вчинення таких дій. Суд задовольнив позов прокуратури, і Єременкавизнали винним в порушення антикорпупційного законодавства.
Зауважимо, що депутат задекларував нульові доходи і живе за межею бідності, при цьому постить фото з відпочинку в Єгипті та каже, що після нього їде в Карпати.
Тож, з огляду на вищеперелічені випадки, законотворцям необхідно також передбачити відповідальність у вигляді позбавлення депутатського мандата у разі вчинення адміністративного правопорушення, яке пов’язано із депутатською діяльністю й має корупційну складову.
Чому депутатів не випускають колеги?
Трапляються випадки, коли депутати самі подають заяви про складення повноважень, але більшість не підтримує прийняття такого рішення і депутат мимоволі повинен виконувати свої обов’язки.
Представник “Самопомочі” в Київраді Юрій Вахель майже рік намагається скласти мандат. Аналогічні наміри в його партійного соратника Романа Марченка. Київрада двічі марно ставила питання щодо припинення повноважень Марченка на голосування. Це при тому, що до того рада абсолютно без проблем голосувала за припинення повноважень депутата від БПП Дмитра Гордона.
У Фастові аналогічна ситуація. “Батьківщинівець” Віктор Гарвона ще влітку написавзаяву про дострокове припинення повноважень. Питання кілька разів не набрало голосів. Таким чином, він став заручником ради.
“Голова міськради своїми діями дискредитував роботу ради. Я відмовляюся працювати у цьому складі. Не хочуть голосувати за мою заяву, бо потім прийде інша людина і не зрозуміло, які будуть розклади в раді. Голові це не потрібно, от і придумують всяке”, –обурюється депутат Гарвона.
Закон передбачає нелогічну вимогу, що після заяви про складання мандату, за неї має голосувати депутатський корпус, який по суті таким чином може взяти депутатів у заручники. Можливо необхідно передбачити, що заяву на дострокове складення повноважень необхідно подавати до територіальної виборчої комісії, яка має невідкладно, наприклад, протягом 10 днів, наділити повноваженнями депутата, який іде наступним по партійних списках або призначити вибори у мажоритарному окрузі.
Звісно, ТВК, яке є колегіальним органом, і складається з представників партій, може, як показала практика, саботувати народну процедуру з відкликання депутатів. Так само вони можуть не прийняти рішення і по депутатам-корупціонерам. Але на такий випадок парламентарі передбачили розпуск і переформатування ТВК у разі бездіяльності.
Місцеві чи обласні Ради ж поки що можуть саботувати процес позбавлення повноважень колеги без жодних наслідків для себе.
Залишити відповідь