Подорожчення проїзду: 745 маршрут дає більші прибутки, ніж 393
— 3 Лютого 2017 0Пільговиків у 745 їздить менше, ніж у 393. Але школярів тут більше. Хоча і їхня кількість незначна. Середній прибуток рейсу за день становить понад 4 тисячі гривень. Це при тому, що в день моніторингу пасажиропотік розмивали додатковими маршрутками.
Депутати, які були присутні на засіданні бюджетної комісії, повідомили мені, що голова комісії Людмила Узерчук вже визнала тариф перевізника обгрунтованим. Ті, хто знає результати моніторингу обох маршрутів – категорично не згодні і з рівнем сервісу, і з цінами. Транспортній комісії перевізник так і не надав розрахунків та ціноутворення.
Разом із селищною головою ми вирушили 2 лютого на засідання робочої групи в Київській державній адміністрації щодо питання цін на проїзд у громадському транспорті.
А тепер про все по порядку, щоб кожен міг зрозуміти ситуацію й зробити висновки.
Чому ми провели моніторинг пасажиропотоку?
До нас це ніхто не робив. За Вадима Садовського будь-яка подібна ініціатива була б неможлива. Рада і голова жили одним-єдиним таємним від громади життям: ділили ліс, допомагали перевізникам, розподіляли бюджет благоустрою на паркани, які робилися на Білицькому ДОКу. Ніхто не знав про сесії, комісії та рішення ухвалені на них.
Ми прийшли в раду як прості мешканці. Вперше в політиці й до цього ніколи не мали до влади відношення. Просто раніше обирали своїх представників й сподівалися на їхню сумлінну роботу, висловлювали своє незадоволення, як і більшість зараз в facebook. Але прийшло розуміння, що якщо ми не хочемо працювати над змінами – вони не настануть.
Я обіцяла сусідам-виборцям, що, якщо мене оберуть, очолю комісію з питань ЖКГ і транспорту. Я свою обіцянку виконала. Мене мали підсилити Ліна Радуда, Олександр Ковальчук, Людмила Буток та Ігор Чижевський. Останні двоє не стали депутатами, але допомагають постійно.
Якщо в раді більшості голосів у нас нема, то в моїй комісії ми, прості громадяни, маємо більшість (я, Радуда, Ковальчук) і нам ніхто, крім наших виборців, не може диктувати повістку дня. У нас 3 з 5 депутатів і тут ми відповідаємо за результат перед громадою і перед командою.
Перевізник підняв ціну на 25%.Відповідно комісія з питань ЖКГ та транспорту Коцюбинської селищної ради за моєї ініціативи провела в терміновому порядку засідання. Я перепрошую в громади за те, що скликали поспіхом, але нам треба було запустити механізм моніторингу і встигнути на засідання робочої групи в КОДА. Ми мали не просто сказати: “це необґрунтований тариф”, а сказати “чому”. А для цього треба дані.
Як голова комісії я запропонувала невідкладно провести моніторинг із залученням депутатів та громадян. Рішення прийняли одноголосно я, Ліна Радуда та Олександр Ковальчук. Ще двоє членів комісії (Анатолій Столяр та Олексій Зінкевич) не встигли взяти участь у засіданні. Але тут їхньої вини немає, бо засідання дійсно скликалося доволі в оперативному порядку.
Ковальчука рішенням комісії призначили відповідальним за складання графіків. Долучалася і Ліна Радуда.
Ковальчук громаді вже детально розповів про результати моніторингу 393 маршруту. У понеділок 30 січня 2017 року ми вирішили відмоніторити 745 маршрут. Навіть попри те, що треба було стерегти газо-розподільні пункти від відключення ми знайти ресурси зробити моніторинг і за це я вдячна волонтерам з громади.
Перевізник: нам моніторинг не потрібний
Ще до моніторингу 393 маршруту депутат Олександр Ковальчук домовився з перевізниками про зустріч на вівторок 24 січня 2017 року, але потім по невідомим нам причинам перевізники скасували дану домовленість. Ми мали цивілізовано зустрітися перед моніторингом, переговорити про загальне бачення проблем та шляхів вирішення .
Хотіли донести до них, що пасажири скаржаться не лише на те, що ціну підняли до 5 гривень немотивовано, а й на те, що вони незадоволені рівнем сервісу. Зокрема перевізника мешканці Коцюбинського звинувачують у тому, що маршрутки не справляються з пасажиропотоком і люди змушені чекати наступні автобуси.
Ми провели моніторинг 393 маршруту. Тут нам ніхто не заважав. Ми їздили майже завжди безкоштовно, їхали з водієм разом по колу, від місця де відбувається висадка всіх пасажирів на м.Академмістечкодо до місця посадки на м.Академмістечко.
Результати моніторингу депутат Олександр Ковальчук описав в статті. Відразу після того, як статтю оприлюднили, мені зателефонував гендиректор “Транс груп” Володимир Назаренко.
Він повідомив мені, що результати проведеного моніторингу їм не цікаві і він забороняє взагалі його проводити. Діалог був довгим. Потім на прохання гендиректора я спілкувалася з його юристом. Зійшлись на тому, що керівництво “Транс груп” надасть 3 безкоштовних місця в 3 маршрутках для моніторингу 745-го маршруту в понеділок 30 січня 2017 р., а зустріч членів комісії з перевізником відбудеться у середу, 1 лютого, о 9-00.
Ми знайшли людей які погодилися здійснювати перевірку на понеділок, склали графіки, але не так сталося як гадалося. У неділю пан Назаренко повідомив мене телефоном, що він скасовує попередню домовленність щодо моніторингу 745-го маршруту, забороняє моніторити рейс та буде позиватися на мене до суду за розголошення забороненої (не зрозуміло ким) інформації.
Чому бюджетна комісія вважає тариф виправданим?
Відповідь на це питання я досі не знаю.
Бюджетна комісія взагалі жодним чином не відреагувала на результати проведеного моніторингу. На засіданні бюджетної комісії (31.01.2017р.) перевізники дуже обурювалися законністю та результатами проведеного моніторингу.
“Сказали що ми не хочемо по нормальному і з нами не хочуть по нормальному. Перевізники відмовлялися надати мені обґрунтування та розрахунки встановленого ними тарифу. Однак, я зміг їх переконати що ми маємо право ознайомитися з формуванням тарифу, оскільки маємо намір бюджетувати компенсацію на пільговиків”, – розповідає мені член комісії з питань ЖКГ і транспорту Олександр Ковальчук, який відвідав засідання бюджетної комісії.
Там також була депутатка Олена Сокотюк. Уявіть мій подив, коли я зрозуміла, що голова бюджетної комісії погодилася з тарифом у 5 гривень.
“Узерчук поспілкувалась із перевізниками півгодини, склала якісь цифри, які їй повідомив перевізник і сказала, що в неї питань немає, що тариф п’ять грн – обгрунтований. Треба визначити тільки, як розділити 600 тис між двома перевізниками,” – каже Сокотюк.
“Депутат Ковальчук наголосив, щоб в протокол внесли, що він хоче побачити документи, які б підтвердили обгрунтовпність тарифу. Після чого один із представник перевізників сказав, що така експертиза коштує 8 тис грн, кому треба, нехай замовляє. Також перевізник додав, що це питання вивчає область, вони все туди подали. Ну, ми дані моніторингу, який проводили депутати КСР спільно з депутатом облради Ігорем Домбровським теж подамо на ОДА. Хай вивчають. По суті це єдиний інструмент впливу, який залишився у нашої ради, бо ми не проводимо тендер. Питання треба піднімати на рівні ЗМІ і аргументувти тендерному комітету результатами моніторингу, що ціну підняли невиправдано” – каже Сокотюк.
Перевізник скаржився на нечищені належним чином дороги голові. А я підтримую його позицію й наголошую: для того, щоб чистити дороги треба комунальникам дати спецтехніку.
Але спецтеніку бюджетна комісія не хоче купувати. Якщо є порозуміння у перевізниів та бюджетної комісії, то, може, вони переконають Людмилу Узерчук в тому, що слід спецтехніку з радянських часів оновлювати.
Перевізник міг нам відмовити у безкоштовному проїзді. Але не міг заборонити провести моніторинг. Бо ми їхали за гроші як звичайні пасажири.
Хто допоміг провести моінторинг 745?
Перед нами стала нагальна задача попередити людей, що моніторинг буде на загальних умовах з оплатою проїзду та висадкою контролера на метро Академмістечко, хоча це й не кінцева зупинка маршруту. Кінцева зупинка на АС “Дачна” Задача суттєво ускладнювалась.
Я виклала пост, повідомила громаду про нові обставини, небайдужі коцюбинці скинулися на проїзд для моніторингу. Я щиро вдячна кожному, хто допоміг. Бо часу на збір коштів нам майже не дали. Загалом готівкою і на рахунок ми зібрали близько 2 800 грн. Скидали суми від 40 до 500 гривень.
Ми витратили 995 гривень, які дали людям як компенсацію за проїзд. Решту, якщо громада не проти, ми використаємо на те, щоб зробити “шустрік”. Постараємося силами УЖКГ “Біличі”, а за кошти громади, зібрані для моніторингу, закупимо матеріал, щоб було дешевше.
За майже 1000 гривень ми відмоніторили маршрут 745 та 393.
На цей раз ми не моніторили 3 маршрутки (одні й ті ж машини), а моніторили три графіки.
Ось ті, хто допоміг здійснити моніторинг. Депутати КСР Олександр Ковальчук (координатор складання графіку та набору волонтерів), по 2 рейси взяли на себе Олена Сокотюк та Євген Домбровський. В нічний рейс поїхав депутат облради Ігор Домбровський. Депутат КСР Ліна Радуда допомогла з методологією та аналізом даних. Таким чином ми маємо представників влади і селищного і обласного рівня, які можуть посвідчити результати і методологію збору даних.
З боку громади в моніторингу взяли участь: Сергій Цибок 6 рейсів, Сергій Войташевський, Олександр Мельниченко та Ганна Цибок їхали по 5 рейсів, Людмила Буток, Леонід Сич, Ніна Славовська 4 рейси, Ігор Чижевський після роботи їхав 3 рейси, як і Ольга Манташова та Володимир Паламарчук, Сергій Іванченко, 2 ранкових рейси взяла на себе моя сусідка Ірина Федорів.
Один рейс – це поїздка Коцюбинське – Академ-Коцюбинське.
За допомогу з набором волонтерів дякуємо Юрію Морозу. Особлива подяка тим, хто не послуговується 745-м маршрутом і зголосився його моніторити для громади.
Таким чином, у проведенні моніторингу взяли участь 18 коцюбинців та всі ті, хто надав нам кошти для поїздок. Дякую кожному, хто допоміг реалізувати проект.
Як нам ускладнили умови моніторингу
Цього разу тим, хто проводив моніторинг доводилося бігти з місця висадки на м.Академмістечко до місця посадки на м.Академмістечко. На термометрі показувало – 13. Дехто з водіїв лояльно ставився до обставин і не зважав на вимоги перевізника. Дозволяв їхати. А дехто виганяв людей, що проводили моніторинг на мороз. Людський фактор.
“Я бігла з кіцевої на першу зупинку дуже щвидко. Але через зелене світло для авто – маршрутка поїхала швидше для посадки, ніж я встигла перебігти дорогу. Я тільки підбігла – як водій вже був на місці. Розвертаються одразу біля Фори, як і 393. Хоча в маршруті заявлена АС Дачна,” – розповідає Ірина Федорів.
Яка реальна довжина маршруту 745
Тривалість маршруту з Коцюбинського до Академу становить 7, 5 км. Тобто десь на півтора кілометри більше, ніж 393. Олександр Ковальчук їздив і заміряв. Мапа, як виявилося, допускає похибку на кілометр.
“Я їхала на 745-му маршруті з Коцюбинського та мала намір їхати до кінцевого пункту призначення даного маршруту -до АС “Дачна”. Однак, водій автобусу АА 2224 АА (який об 8-28 відправився від Селищної ради) на Академмістечку наполіг, щоб я вийшла з маршрутки мотивуючи це тим, що в нього кінечна Академмістечко. А як же тендер, який виграло ТОВ “Транс Групп”??? А як же договори?” – Дивується учасниця моніорингу Людмила Буток.
Звісно, що водії з нами спілкуватися не дуже хотіли. Якщо в 393 ми отримали інформацію про гроші, які дають перевізнику, скільки йде на заправку транспорту, то тепер всі мовчали як риби.
Можемо припустити, що якщо маршрут на 1,5 кілометра довший, то на заправку десь іде 850 – 900 гривень. Дещо більше, ніж в 393.
Тепер детальніше про результати моніторингу.
Скільки заробляють на 1 графіку за день
Варто сказати, що перевізник розмивав пасажиропотік. Були пущені додаткові автобуси, які оперативно вивозили людей. Таким чином на одну маршрутку було дещо менше людей, аніж зазвичай.
Про це ж пишуть і люди у групі “Громада Коцюбинського” під постом екс-депутатки Харченко, яка стала на захист перевізників.
Така позиція екс-депутата викликала жваве обговорення проблем перевізника.
Таким чином не виключено, що у нас будуть занижені результати прибутку з цього мрашруту. Але навіть з розмитим пасажиропотоком можна твердити, що 745 маршрут у порівнянні з 393 – більш прибутковий. Про це нам говорили навіть водії під час моніторингу.
Ми нарахували прибутку за день понад 4 тисячі. Якщо заправка 850-900 гривень залишається десь 3100. Припускаю, оскільки водії не поділилися інформацією, що якщо перевізник з 393 забирає 1400, то тут ця сума значно більша і водієві залишають не набагато більше, ніж на 393 маршруті.
Відповідно з цього маршруту перевізник може мати десь 2,5 – 2,7 тисяч гривень.
Ми будемо знайомитися з тарифами і тим, як вони розраховані. Тепер завдяки громаді ми маємо всі дані. Інформацію невідкладно передали на КОДА, де працює робоча група
В середньому на 1 поїздку в 745 припадає 1,68 пільговика
Водії, які знали, що ми моніторимо і пасажиропотік, і пільговиків, під вечір почали скаржитися, що в день моніторингу їх як на зло менше. Те ж саме ми чули і на 393 маршруті.
Але статистика є статистика. І похибка тут може бути незначною. Результати безперервного моніторингу на 3 графіках пасажиропотоку свідчать, що в 745 проїхало дещо менше пільговиків, ніж в 393. Якщо на 393 середня кількість на поїздку сягає 1,89, то на 745 ця цифра менша і становить 1,68.
Тобто навіть незаконна вимога водіїв брати не більше 2 пільговиків на поїздку на практиці показує, що їх таки менше в середньому на рейс. Якщо є навіть 3 або 4 пільговики в одному рейсі, то наступного рейсу їх може взагалі не бути взагалі.
Питання пільговиків зараз важливе і з точки зору комфортного проїзду односельців, які мають відповідні пільги, і з точки зору бюджетного розуміння питання. Селищна рада заклала 600 тисяч як компенсацію перевізнику. Наголошую, що ми можемо компенсувати проїзд лише по селищу. А моніторинг показує, що майже всі пільговики їдуть до Академу. В такому випадку додаткові кошти мають залучатися з бюджету рівнем вище.
Я проти того, щоб просто так, не знаючи цифр виділяти наші з вами кошти перевізнику. Ми маємо чітко розуміти в середньому, скільки перевізник провозить пільгових пасажирів і залучати додаткове фінансування з області – робота бюджетної комісії.
745 возить більше школярів, ніж 393
Якщо пільговиків на 745 менше, то школярів – більше. Діти, як правило, їдуть зранку до школи № 18 з Пономаьрова (район ДОЗ). Тут плюс в тому, що маршрутка по дорозі з Академу не переповнена.
За день однин маршрут перевозить в середньому 40 дітей (з ранку до вечора). Як правило, вони їдуть гуртом зранку (до 10 дітей) та в обід, коли закінчується навчання. Зауважу, що не всі діти платять за свій проїзд. Він становить 1 гривню. Батьки мають розуміти, що навіть в комунальному транспорті є учнівський дотаційний квиток. І за нього платять. Привчати дітей до того, що щось можна отримати просто так – це не дуже добре для системи світосприйняття в майбутньому, якщо ми хочемо виховати свідомих громадян. І дітям психологічно буде комфортніше, щоб не виглядати поряд з тими, хто платить – “зайцем”.
Хто і коли їздить по селищу?
745 маршрут активніше використовують для пересувань по селищу, ніж 745. Якщо в 393 на 1 рейс припадає в середньому 0,42 пасажири по селищу, то тут – 1,3.
Як правило, сідають в районі ДОЗ і їдуть в центр селища. З центру селища майже всі їдуть до Академу. Тобто мешканці, які пересуваються селищем займають пасажиромісця в години-пік. Пасажиропотік в ранковий час їде до Академу.
Як розмивали пасажиропотік під час моніторингу
Моніторити 745 після 393 було значно важче. Перевізник вже зрозумів, до чого йде й вирішив розмити пасажиропотік.
Я спостерігала весь день за рухом маршруток з вікна селищної ради.
Фіксувала час відправлення й координувала пересадки депутатів і волонтерів, які брали участь у моніторингу.
Хочу відзначити що графік не дотримується, вже є розуміння що з цим робити. Коли інтервал руху складає 7 хвилин і їх порушують на 2-3 хвилини це суттєво.
Деяким контролерам водій намагався заборонити заходити до маршрутки,але вдалося владнати конфлікт.
Що робити після результатів моніторингу?
Я скликала комісію, на засідання якої прийшли перевізники. Ми ознайомили під протокол їх з результатами моніторингу і направили лист для робочої групи в ОДА, яка, як раніше повідомляв голова КОДА Олександр Горган, має вивчити, чи є тарифи обґрунтованим.
Ми були на засіданні робочої групи 2 лютого разом із селищною головою Ольгою Матюшиною. З’ясували, що є прибуткові і неприбуткові маршрути. На Коцюбинське поклали частину проблем Михайлівської Рубежівки, яку Ірпінь захотів до себе приєднати. Про це детально розписала голова у своєму пості.
У нас є дані і про пасажиропотік, і по кількості пільговиків, і по кількості школярів і динаміка пересування людей в громадському транспорті по селищу.
Ми рекомендуємо перевізнику знизити вартість проїзду по селищу, щоб більша кількість людей могла скористатися цим сервісом за виправдані гроші. Брати всіх пільговиків без обмежень, бо в середньому показники доводять, що кількість десь в середньому 1,8 на маршрут. Школярів у позапікові години перевізники можуть спокійно перевозити селищем. Їхня кількість не така значна.
У перевізника є ресурс, щоб в години пік забезпечити виїзд з селища усіх, хто того потребує. Відповідно в години пік має бути збільшена кількість маршруток. Це ті позиції, які ми відстоювали і будемо відстоювати.
Ми рекомендуємо селищній раді і бюджетній комісії думати в напрямку закупівлі власних автобусів (гроші в бюджеті є) й створити своє АТП на перспективу. При цьому ми маємо докласти максимум зусиль, щоб столичний транспорт подовжили до Коцюбинського. Нам потрібне постійне сполучення з Сирцем та Шулявкою.
“Мені один з водіїв розповів, що в радянський час, коли промисловість була в Коцюбиському і давала робочі місця, то з Києва були маршрути. І до ДОКу коштувало 20 копійок, а щоб доїхати до ближчих підприємств – 15 копійок,” – каже Сокотюк.
А поки я вважаю, якщо в ОДА не буде монопольного лоббі перевізників, то нам вдасться довести аргументовано, що перевзіники мають покращувати сервіс і якість надання послуг й переглянути тарифну сітку. Ми вже домовилися про зустріч на найближчий час і будемо інформувати громаду.
Авторка: Олександра Куцан, голова комісії з питань ЖКГ і транспорту
Залишити відповідь