Як самостійно готуватися до міжнародного іспиту з англійської мови IELTS

0

Коли людина вчить англійську, з часом постає питання: як дізнатися, чи я вже опанував її на достатньому рівні, чи ще ні.

Для того, щоб відповісти на це запитання, існують Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти (CEFR), які власне і встановлюють певний набір навичок, мовленнєвих компетенцій та умінь необхідних для присвоєння відповідного рівня володіння мовою, від базового набору А1 – до високого рівня, що дозволяє вільно використовувати мову у професійному житті С1-С2. Всього таких рівнів офіційно 5.

Одним із найбільш популярних і визнаних в світі іспитів на підтвердження рівня володіння англійською мовою є IELTS (International English Language Testing System). Всім своїм учням, які вже досягли рівня незалежного користувача В2, я раджу скласти цей іспит.

Я вважаю, що IELTS має декілька переваг порівняно із іншими тестами.

По-перше, він має доволі широкий спектр оцінювання (бал від 5,5 до 9 – це позитивний результат для отримання сертифікату). Можна скласти тест на мінімально необхідний для отримання сертифікату бал, і це вже дасть чітке розуміння, над чим іще треба попрацювати. Цим він гарно вписується в стратегію “growth mindset”, що мотивує на ще більші досягнення у вивченні мови.

По-друге, це дуже конкретний, чіткий вимірюваний результат, який не буде піддаватись сумніву. Сертифікат IELTS визнається більшістю міжнародних компаній, вищих навчальних закладів світу, а українські випускники зі школи мають право автоматичного зарахування результату тесту до атестату без складання ЗНО.

Ну, і, по-третє, сама підготовка до тесту сприяє розвитку навичок ефективного навчання, спонукає відкривати для себе нові більш ефективні навчальні стратегії, розвиває навички тайм-менеджменту та самодисципліни, що в подальшому завжди йде на користь у роботі і навчанні.

Єдиний мінус – тест платний – 3500 грн, а результати іспиту є дійсними протягом обмеженого періоду часу – 2 роки. Але і цей фактор можна обернути на свою користь. Це лише означає, що за потреби тест можна складати декілька разів з певними інтервалами, і кожного разу це буде досвід та можливість покращити свій попередній результат.

Що потрібно врахувати під час самостійної підготовки до іспиту?

По перше, потрібно ознайомитись із структурою тесту. IELTS буває двох типів Academic (в основному його хочуть бачити приймальні комісії вищих навчальних закладів) та General (охоплює більш широкий спектр тем, підходить краще тим, хто налаштований на еміграцію).

Обидва типи тестів складаються з 4 блоків: Reading, Listening, Writing, Speaking.

На кожен блок завдань відводиться лімітована кількість часу. І це перший важливий момент, який потрібно врахувати під час підготовки до тесту. Навички правильно розподіляти свій час, увагу, здатність концентруватися та розслаблятися, фізичний та психологічно-емоціональний стан студента грають настільки ж важливу роль в успішному складанні тесту, як власне самі навички використання англійської.

Екзаменаційні центри в Україні найчастіше призначають один день для трьох письмових частин, а усна частина може бути призначена на окремий день. Хоча інколи вони співпадають.

По-друге, в інтернеті є багато ресурсів, які викладають у відкритий доступ завдання попередньої хвилі тестувань. Перш ніж приступати до підготовки до кожного блоку, я пропоную спробувати виконати кілька тестів, уважно ознайомитись із типами вправ та завдань.

Тепер можна зосередитись на тому, як найкраще підготуватися по кожному із блоків тесту. Із досвіду моїх учнів, які готувалися та вже склали цей іспит, найбільшу складність викликає брак словникового запасу.

Для того, щоб успішно та на високий бал скласти цей тест, вже не достатньо використовувати прості слова чи мовленнєві конструкції. Яким чином я пропоную швидко збільшити свій словниковий запас.

Треба стати дуже уважним дослідником мови. Кожен текст, який ви читаєте, досліджуйте на наявність нових слів, виписуйте їх. Але виписуйте їх собі не просто списком, а робіть для особливо цікавих слів своє семантичне поле (різні похідні форми, наприклад, якщо ви виписали для себе нове дієслово, подивіться, якою буде форма похідного іменника, прикметника, з якими іншими словами вони поєднуються, в яких ідіоматичних чи усталених висловах вони зустрічаються, які є синоніми чи антоніми до цього слова, придумайте свої власні приклади і речення, де ви могли б їх використовувати).

Допомогти у цьому вам може ресурс, Visuwords.com. Тут також мушу зауважити, що багато завдань у блоці “Слухання” спираються на знання синонімів, граматики, вміння аналізувати мову як систему. Тому що різними граматичними конструкціями часто можна передати одне і теж значення. Граматика – це та сфера, в якій вам може допомогти досвідчений викладач. З цим найважче розібратися самостійно.

Один із міфів щодо опанування мови стосується того, що для успішного вивчення іноземної мови, потрібно виїжджати з країни та їхати туди, де ви будете серед носіїв мови, яку ви вивчаєте. Проте, в сучасних умовах глобалізації іншомовне занурення можна легко організувати собі і всередині своєї країни. Можна весь свій простір оточити фоном з іноземної мови.

Завантажуйте мобільні застосунки. Cеред моїх улюблених TED talks, ideas worth spreading – короткі відео, подкасти та текстове супроводження на будь-яку тематику, BBC Learning English – просто скарб для тих, кому завжди не вистачає часу на англійську, вам буде потрібно всього 6 хвилин для того, щоб послухати повноцінний подкаст, виконати вправи на збільшення словникового запасу чи граматики, стояння в чергах чи користування громадським транспортом перестає бути нудним із цією програмкою.

Слухайте улюблену музику, роздруковуйте та заучуйте напам’ять слова улюблених пісень англійською, дивіться фільми англійською (можна із субтитрами для початку), відвідуйте заходи культурних центрів (в Україні це British Council, America House). Це сприятиме кращій вимові, відчуттю ритму та інтонацій мови. Ну і не можна забути про те, що граматичні конструкції вивчені напам’ять по піснях також допомагають говорити швидше і правильніше, тому що ми не витрачаємо свій час на їх обробку.

Дуже багато читайте і слухайте іноземною мовою. Це збільшує пасивний запас лексики та граматичних конструкцій. Говоріння – продуктивний вид іншомовної діяльності. Принцип Парето є застосовним і до говоріння. Наше оточення англійською (читання і слухання) на 80% впливає на те, якої якості буде 20% говоріння.

Значно покращити якість говоріння може така техніка роботи із текстами як mind-mapping, або ще їх називають інтелект-мапами. Будь-яка стаття, відео чи подкаст мають в собі ключову ідею, стосовно якої розгортається дискурс. Намалюйте всередині кола слово, що позначає таку основну тему, стрілочками від кола позначте тези, які розкривають ідею, від тез проведіть ще раз стрілочки, додайте деталі та факти по кожній із тез, додайте до мапи свої власні точки зору, ідеї, асоціації щодо предмету уваги.

Така мапа вчить виділяти головне та другорядне, систематизувати великі обсяги інформації у короткий візуальний конспект, допомагає активізувати обидві частини півкулі мозку. Така мапа створена власноруч стає у нагоді тоді, коли потрібно дуже швидко зорієнтуватися і вільно говорити на якусь тему. В уяві з’являється візуальний обрис мапи, яку можна використовувати як план розповіді чи відповіді на запитання.

Ці мапи можна спокійно робити від руки.

Для того, щоб практикувати говоріння, потрібно взаємодіяти із іншими. Є сайти, де студенти різних країн, які готуються до іспиту домовляються про зустрічі онлайн з метою відпрацювати свої навички говоріння. Також існує чимало безкоштовних розмовних клубів, де кожен бажаючий може долучитися та взяти участь в обговоренні якоїсь теми. В Києві я можу порадити клуби в America House та в ETRC при Києво-Могилянській Академії.

Я і сама туди інколи навідуюсь чи то на перегляд цікавого фільму та подальше його обговорення, чи то на тематичний розмовний клуб. Тоді активно запускаються процеси мислення іноземною мовою. Словниковий запас на розмовні теми можна підтягнути за допомогою такого ресурсу як ieltsspeaking.co.uk.

Найскладнішим завданням майже для всіх є письмова частина. За 90 хвилин потрібно встигнути написати і виконати два письмових завдання. Завдання 1 – опис графіку, картинки, динаміки процесів – це по суті mind-mapping навпаки. Візуальний контекст, посередництвом мови потрібно трансформувати у логічно структурований текст. Для цього завдання обов’язково потрібно натренуватися роботі із даними, інформацією та цифрами. Завдання 2 – твір на задану тему.

Така письмова робота найбільш повно розкриває і виявляє словниковий запас, глибину навичок використання граматичних конструкцій. Для того щоб уникнути великої кількості орфографічних помилок в творі, багато читайте англійською (бажано вголос), таким чином ви будете розвивати свою візуальну пам’ять. Почитайте про типи творів, чим відрізняються їх структури, продумайте приблизний план для кожного типу твору, це значно зекономить ваш дорогоцінний час на іспиті. Проаналізуйте зразки доступні в мережі.

На кожну опановану тему пишіть твір англійською. Під час тесту у вас на це завдання буде менше години. Обсяг 300 -350 слів. Ваш твір оцінюватимуть за такими критеріями: розкриття суті теми, завдання, багатство мови (лексика, граматика, стилістика), структурованість, цілісність, зв’язність тексту та грамотність. Як бачите, доволі багато аспектів, які потрібно врахувати. Які інструменти можуть допомогти писати краще. На сьогодні існує чимало інструментів, які допомагають добрати правильне слово. Знаєте, буває так, хочеться красиво написати, а друге слово крутиться на язиці, та не пригадується.

У таких випадках допоможе ще один ресурс. Вже повний готовий текст допоможуть проаналізувати такі текстові аналізатори як Grammarly та Prowritinggaid вони можуть вказати, де варто уникнути повторень, де речення варто скоротити для кращого сприйняття або просто висвітять помилки зроблені з неуважності. Такі аналізатори допомагають зрештою бути більш уважним і не припускатися типових помилок під час іспиту.

Це основні поради щодо підготовки до IELTS. Якщо ще щось важливе згадаю, допишу у коментарях. А що вам допомагає чи вже допомогло у підготовці та складанні цього іспиту? Діліться своїм досвідом у коментарях на моїй сторінці у Facebook.

Авторка: Катерина Покотило – викладач, мешканка Києво-Святошинського району

Залишити відповідь

Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Громаду Приірпіння" не пізніше 2 речення.

Редакція може не поділяти думок чи висловлювань автора блогу чи коментатора.
Контакти редакції: Ірина Федорів, Олена Жежера pigmaliones@gmail.com, +38 050 2000 539