8 грн за проїзд: що може зробити Київрада, щоб не допустити подорожчання
— 9 Липня 2018 012 липня відбудеться масовий протест під Київрадою. Кияни обурені необґрунтованим підняттям вартості проїзду у громадському транспорті.
Цього тижня вступає в силу розпорядження, яким мер Кличко збільшує тариф удвічі – одна поїздка коштуватиме 8 гривень.
5 липня на засіданні Київради мер підтвердив свої наміри підняти ціну.
Підняття тарифів є необґрунтованим. Про це говорять експерти та депутати Київради.
По-перше, непрозорий розрахунок. Ніхто зі спеціалістів чи містян не бачив, як був виконаний розрахунок і що туди включено. Оприлюднений КМДА документ з багатьма цифрами – це не приклад прозорого, зрозумілого людям розрахунку, це приклад формального обґрунтування, щоби проштовхнути рішення. По-друге, ми не змінюємо мережу, тобто у нас залишається ситуація, коли є комунальний транспорт, а є дублюючий його комерційний, приватний, – аргументує Дмитро Беспалов, спеціаліст з транспортного планування, учасник проекту Світового Банку “Сталий розвиток міського транспорту в Києві.
У Києві вкотре піднімають тарифи без суттєвого поліпшення якості перевезень. Міська влада ігнорує рекомендації авторитетних міжнародних організацій щодо оптимізації мережі громадського транспорту:
Світовий банк рекомендував провести реформу і побудувати ефективну мережу наземного громадського транспорту, зменшити експлуатаційні витрати. Це дозволило б не настільки високо піднімати тариф. З 2015 року в цьому плані нічого не робиться. Якщо б було виконано рекомендації, то собівартість перевезень зменшилася б на 13%,– додає Беспалов.
Транспортна комісія Київради підтримала проект рішення, який зупиняє підняття вартості проїзду. Його ініціювала група депутатів-“свободівців”. Депутати переконані, що в разі позитивного голосування на сесії Київради 12 липня, підвищення ціни на проїзд можна уникнути до впровадження електронного квитка та проведення незалежного публічного аудиту. А потім вже визначатись, чи варто піднімати ціну і на скільки.
Необхідно чітко розставити акценти в ситуації, пов’язаній зі збільшенням вартості проїзду у комунальному громадському транспорті Києва. З одного боку, існують серйозні проблеми із застарілим рухомим складом, отже, ми маємо в таких складних умовах забезпечити належне функціонування транспортної системи. З іншого боку, маємо відсутність електронного квитка і будь-якої іншої системи обліку оплати проїзду в комунальному транспорті, що призводить до неефективності та корупції у цій сфері. Тобто, по факту ми вимушені вибирати поміж двох поганих рішень: ризик техногенної небезпеки та неефективним використанням коштів, отриманих за проїзд у громадському транспорті, – коментує Сергій Гусовський, голова фракції “Самопомочі”.
Із підняттям тарифів також не погоджується більшість депутатів транспортної комісії, які підтримали проект рішення про призупинення здорожчання транспорту.
Підняття ціни на проїзд в два рази це недалекоглядне рішення. Ми або вкладаємо кошти в дотації транспорту, як це роблять у всіх розвинутих країнах світу, або витрачаємо в рази більші суми з бюджету на ремонти доріг та розв’язок. Враховуючи, що 50% наземного транспорту це “маршрутки”, які створили свій тіньовий ринок з обсягом не менше 2 млрд грн прибутків на рік, дуже ймовірно, що задумка підвищення ціни вдвічі – це змова з приватними перевізниками. Якщо спочатку приватник підвищить, а в комунальному транспорті буде 4 грн, то ніхто не поїде тією “маршруткою”. Якщо ж в комунальному буде 8 грн, а приватний поставить навіть 15 грн, то поїде, бо співвідношення буде приблизно десь таке, як зараз. Отже можливий мотив – це дати змогу “маршруткам” підняти вартість проїзду. Якщо подвоюється в комунальному, то відповідно подвоюється і в маршрутках. А це ще плюс 2 млрд грн на рік. От і маємо 4 млрд не в бюджет, а в кишеню київських чиновників-корупціонерів. Не краща ситуація і з метро. Київський метрополітен має 2 мільярди штучного боргу, і зараз його намагаються закрити за рахунок киян, – висловлює свою позицію “свободівець” Прохор Антоненко, заступник голови транспортної комісії.
Громадський транспорт має розвантажувати місто від автомобілів. Але таке суттєве підняття тарифів може призвести до зменшення пасажиропотоку. Сьогодні у багатьох країнах Європи обговорюють питання безкоштовного проїзду в громадському транспорті. У Таллінні для жителів міста вже два роки абсолютно безкоштовний громадський транспорт. З наступного року цю практику планують розширити на всю Естонію. Це один із способів стримування приросту автомобілізації і зменшення витрат муніципалітетів на розвиток транспортної інфраструктури.
Вартість проїзду в розвинутих країнах на громадському транспорті стримується з метою зниження приросту автомобілізації. В Києві автомобілізація сьогодні збільшується зі швидкістю 8% на рік – це дуже багато. Тому збільшення вартості проїзду в громадському транспорті буде спонукати людей пересідати на автомобілі. Це призведе до великих витрат в найближчому майбутньому на розвиток і реконструкцію транспортної інфраструктури, – зазначає експерт з питань транспорту, Віктор Петрук.
Депутат від “Солідарності”, член транспортної комісії Ілля Сагайдак переконаний, що від ефективної транспортної системи зростає економіка міста, а отже його бюджет. А це дасть змогу акумулювати нові надходження для дотації транспорту з непрямих джерел:
Підняття тарифів – стратегічно неправильне рішення. Питання транспорту потрібно вирішувати не з позиції директора транспортного підприємства, а набагато масштабніше. Стратегічна ціль міста – підвищити частку перевезень в комунальному транспорті, знизивши частку поїздок на власному авто. Поясню просто: чим довше жителі в заторах, тим менше виробляють ВВП, тоді й місто недоотримує свою частину в податках, зборах та інвестиціях. Як бачите, формула для міста багатофакторна, а для підприємства проста: доходи – витрати. Це як орієнтуватись на директора АТП, який скаже, що треба менше їздити, бо автобуси зношуються. Ще один приклад: “маршрутки”, які дублюють маршрути Київпастрансу, забираючи пасажирів з грошима, залишаючи комунальному транспорту возити одних пільговиків.
Думку експертів підтримують і кияни:
Я от так собі порахував, що на авто тепер буде дешевше їздити. Дивіться, мені на роботу треба трамваєм і метро їхати. По-новому, то буде 32 гривень на день. А на тих 22 кілометрів потрачу ну хай 2 літри газу – 26 грн. То ж дешевше получиться! І хай сам Кличко їде на тролейбусі за 8 гривень. А я ще й сусіда буду підвозити, – розмірковує киянин Олексій, якого зустріли на вулиці.
Різке збільшення тарифів суттєво вдарить по кишенях містян.
Нас в родині четверо. І я, і чоловік їздимо на роботу, а сину до університету треба. Слава Богу, менший ще в школі. Щодня з масиву доїхати до метро, тоді на метро. Раніше чекали автобус, бо то 4 гривні, а не 7 як маршрутка. Економили. А тепер на трьох будемо тратити більше 100 гривень на день. І то тільки на доїзд. А ще ж харчі купити треба. І ви знаєте, геть не розумію, звідки тих 8 гривень взялося. А чого не по 6?, – коментує пані Світлана, жителька Новобіличів.
Варто зазначити, що в Києві один з найдорожчих проїзних квитків. До прикладу, після збільшення тарифів проїзний на всі види транспорту вартуватиме 1300 гривень.
Для такого різкого збільшення вартості проїзду має бути чітке економічне обґрунтування.
Якщо “Київпастранс” несе збитки, він повинен оптимізувати витрати, а місто має стримувати вартість проїзду, щоб таким чином впливати на приріст автомобілізації. Тому підняття ціни вдвічі – це хибна практика, – резюмує Петрук.
Нагадаємо, депутат від “Самопомочі” Сергій Харчук раніше запропонував підвищити якість перевезень у столиці за допомогою селфі у маршрутках.
Залишити відповідь