Як формувати без порушень комісії, виконком та готувати проект регламенту
— 18 листопадаа 2015 3Після тренінгу, який був минулого тижня, я просто спостерігаю за діями депутатів і за тим, що і як обговорюють у соцмережах. Дійшла висновку, що якщо депутати від “Нових облич” не знайшли час, щоб взяти участь у тренінгу і отримати дійсно корисні знання – про те, що було на тренінгу слід написати.
Може, хтось прочитає і зробить для себе якісь висновки. Отже, вибори пройшли і цю сторінку громада вже перегорнула. І навіть, якщо блокувати селищну раду, закривати в кабінеті новообрану голову, влаштовувати пікети, після яких кричати: “Ребята – расходимся!” – результати виборів не змінити.
За законом, голова рік має імунітет навіть від народної недовіри, а депутати навіть двома третинами не можуть позбавити голову повноважень, якщо вона не порушила Конституції чи законодавства. Тому треба налагоджувати конструктивну роботу в раді, бо за всіма вами спостерігає все селище.
Вступ у повноваження – перше засідання першої сесії
Депутати вступають в свої повноваження після того, як на першому засіданні першої сесії оголошують результати виборів. Присяга депутатів є ритуальною і необов’язковою, згідно з законом, що розтлумачив очільник Комітету Виборців України.
На першому засіданні протизаконно обирати заступників, формувати без згоди депутатів комісії, затверджувати виконком та голосувати за регламент. Це не просто порушення закону, а порушення елементарного здорового глузду.
Порядку денного з цими питаннями у перший день повноважень просто немає. Як немає і проектів рішень на руках у депутатів. Тому у голови, якщо мислити в рамках закону, є лише можливість закриття засідання.
Для порівняння у Приірпінні лише в Коцюбинському закрили засідання, пропрацювали проекти рішень і оприлюднили для громади і депутатів заздалегідь. Новообрана голова з апаратом ради готує друге засідання і просить депутатів написати заяви і зазначити, в яких комісіях вони хотіли б працювати. Але депутати, на жаль, не всі користуються можливістю добровільно обрати напрям для своєї подальшої роботи, не цікавляться роботою над проектом регламенту ради, тощо.
У сусідніх містах та селищах ніхто на бажання депутатів не зважав. Розподілили з порушенням закону. Найбільш обділеними традиційно залишаються комісії з питань освіти або соцзахисту. Всі хочуть потрапити до земельної чи бюджетної комісії. І ми бачимо, як формуються важливі для соцзахисту громади комісії з соцзахисту за залишковим принципом.
Ось, до прикладу, як це сталося в Ірпені.
Так само троє людей у освітній комісії Гостомельської селищної ради. Це неефективна робота, бо за відсутності 1 людини, якщо двоє не доходять згоди – проекту рішення не буде. А за відсутності двох людей у комісії відсутній кворум, бо залишається один-єдиний член комісії.
Друге засідання першої сесії – формування комісій, обрання секретаря ради та виконкому
На початку засідання формується секретаріат та лічильна комісія. Далі голова оголошує порядок денний.
Отже за законами логіки, коли депутати засвідчили згоду на те, щоб працювати в певних комісіях, проект рішення про розподіл депутатами поміж комісіями виноситься на розгляд громади.
Ми запитували експерта Інституту політичної освіти, що ж робити, якщо депутати не хочуть працювати в комісії з питань освіти, соцзахисту населення і йдуть до більш популярних комісій – земельної та бюджетної.
“Це взагалі не проблема. Тоді формуються лише дві комісії. У законі немає вимог, скільки має бути комісій у раді. Головне депутатам розуміти, що питання ЖКГ, освіти, соцзахисту населення, регламенту ніхто не скасовував. І в такому випадку, якщо ці профільні комісії не набирають потрібної кількості охочих, то просто ті дві комісії, до яких хочуть усі, отримують додаткове навантаження. Засідати такі комісії будуть, зрозуміло, значно частіше. Далі вносяться відповідні зміни в назви комісій та положення про комісії,” – наголошує Олександр Солонтай, експерт Інституту політичної освіти, під час тренінгу.
Щодо головування комісій, то кожна фракція, за законом, має право на пропорційні квоти. Тобто в Ірпені, коли формували комісії, свідомо порушили права опозиції на пропорційну квоту в головуванні комісій. Рішення, які були прийняті щодо формування комісій без оприлюдненого заздалегідь порядку денного, як в Бучі, без оприлюднених заздалегідь проектів, за умов справедливого суду, зовсім не важко скасувати.
Тепер стосовно обрання секретаря, то це питання теж має бути заздалегідь в порядку денному, як і проект рішення, щоб не порушувався закон. Перше право запропонувати кандидатуру секретаря належить голові. Кожен депутат розписується за отриманий бюлетень для таємного голосування. На цих бюлетенях депутати ставлять “за”, “проти”, “утримався” та кидають у скриньку. Лічильна комісія, до якої не може входити кандидатура секретаря ради, рахує голоси і виголошує результат.
Якщо кандидатура секретаря, якого запропонував голова, не набирає потрібної кількості голосів, то право запропонувати свою кандидатуру переходить до депутатського корпусу. Цю кандидатуру вони подають більшістю голосів і далі розпочинається знову процедура таємного голосування.
Щодо виконкому, то виключно голова може пропонувати депутатам проголосувати за тих чи інших людей. До виконкому обов’язково входить голова ради, заступники, секретар ради. Інші кандидатури – за пропозицією голови. Кількість членів виконкому необмежена, але більше 13 – 15 людей виконкому робити не варто. Це може стати великою проблемою для того, щоб ефективно працювати і мати при нагальній потребі кворум.
“Якщо депутати не погоджують склад виконкому, який пропонує голова, голова може залишити раду на певний час без виконкому, а поки готує нову пропозицію раді працюватиме мала команда – голова, заступник, секретар ради, працівники виконкому” – зазначає експерт Інституту політичної освіти.
Наголошу ще раз, що до виконкому стандартно входить голова, заступник і секретар ради. Таким чином мінімальний склад для вирішення питань виконкому має бути в раді навіть, якщо депутати не затвердять повний склад виконкому за пропозицією голови.
Друга сесія – виноситься на розгляд регламент ради
До другої сесії діє старий регламент ради. Відповідно нових регламент виноситься на широке обговорення для депутатів та громади.
Регламент пропрацьовує ґрунтовно комісія з питань регламенту, головування в якій, за європейськими стандартами, дається опозиції – депутатським групам чи фракціям, які мають меншість в раді. Це робиться для того, щоб контролювати більшість.
У регламенті слід прописувати те, що не деталізує закон і чого так потребує громада. Наприклад:
– не пізніше 5 грудня кожного року на офіційному сайті ради з’являється графік із датою, часом, місцем, де буде проходити звіт кожного депутата та селищного голови
– звіти депутатів та селищного голови мають відбутися щороку не пізніше 25 грудня
– депутати та селищний голова зобов’язані подати свій звіт електронному вигляді не пізніше 27 грудня для оприлюднення на офіційному сайті
– регламентна комісія готує на першу сесію, яка призначена після звітного періоду, інформацію про відвідуваність депутатами сесій та комісій. Ця інформація зачитується на сесії і оприлюднюється для громади на офіційному сайті
– у випадку, якщо депутат пропустив понад 50 5 засідань сесій або комісій, ініціюється процедура відкликання
– депутати та селищний голова не пізніше 1 квітня подає до ради декларацію про майно та доходи за попередній рік, які не пізніше 10 квітня оприлюднюються на сайті ради.
і т. д.
Звісно, що до порядку денного другої сесії, вже можуть бути включені й інші питання, але проекти рішень та порядок денний з цими питаннями має буди заздалегідь оприлюднений на сайті й має пройти у відповідні строки розгляд профільних комісій.
Позачергова (третя) сесія – приймають бюджет
Ця сесія не обов’язково буде третьою. Може бути й інший порядковий номер, але вона точно буде у грудні.
Коли у парламенті приймають бюджет, то це значить, що буквально за кілька днів буде сесія облради, а далі у кожній раді Приірпіння. Таким чином депутати рад мають пильно слідкувати за тим, коли парламент приймає бюджет і бюджетна комісія, яка була сформована на 2 засіданні 1 сесії має доволі інтенсивно попрацювати, щоб підготувати проект бюджету на розгляд голови і ради.
Звісно, що допомагати в цьому буде планово-економічний відділ ради.
Такі позачергові сесії з бюджетних питань можуть траплятися і посеред року. Про позачергову сесію депутатів інформують за день. Небезпека таких сесій у тому, що до них можуть включати і дерибанні питання. Відтак, коли про сесію відомо за добу, або навіть менш, ніж за добу, громада не встигає відреагувати.
Саме тому в регламенті на 2 сесії вкрай важливо прописати вичерпний перелік питань (бюджетні питання, питання цивільної оборони та надзвичайних ситуацій), які можна виносити на позачергову сесію. Бо коли у нас є час, щоб ознайомитися з проектами рішень, ми можемо мобілізувати не лише активістів, а й громаду.
Цієї п’ятниці активісти з Коцюбинського запрошують депутатів Приірпіння на ще один тренінг, де будуть зокрема вивчатися питання ЖКГ та додаткового залучення інвестицій до бюджету. Це дуже важливі для громади компетенції, особливо для громади Коцюбинського, де бюджет – дотаційний і залежить від субвенцій. Анонс викладений Facebook-групі – “Громада Коцюбинського”.
Раджу депутатам взяти участь у цьому тренінгу.
3 коментарі
Чому дописувачі цього жовчно-повчального сайту в своїх опусах змішують все в одну кучу. І наcкільки я бачу навіть тренінги їм не допомагають.
1. Очільник Комітету виборців давав свої коментарі з позиціі “наскільки мені відомо”, З такої позиції тлумачити закони України по меньшій мірі некоректно. На мітингу під селищною радою 16.11.2015р. Матюшина сама сказала, що нарешті всі суди пройшли і вона законний мер. І це правильно, бо якби апеляційна інстанція, після зборів-засідання-сесії 4.11.2015р., залишила в силі рішення Ірпінського суду, то ці збори були би неправомочними. Значить і депутати на даний момент в законі.
2. Якщо О.Куцан збирається когось вчити, то навчіться спочатку самі правильно отримувати знання і користуватись ними. Органи місцевого самоврядування керуються у своїй діяльності Конституцією, нормативно-правовими актами України та своіми статутами. В Коцюбинській селищній раді він є також,зайдіть на офіційний сайт ksr.gov.ua, розділ Статут. “Статут, виражаючи волю всієї селищної громади, всіх її складових частин, має найвищу юридичну силу серед Актів, що приймаються в системі місцевого самоврядування.”
3. ДЕПУТАТИ.Стаття 3.2.3. Депутат селищної ради – особа, яка набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради на основі загального, рівно-го і прямого виборчого права при таємному голосуванні. Депутат селищної ради не може мати іншого представницького мандату. Депутат селищної ради не може обіймати інші виборні посади в системі місцевого самоврядування, крім секретаря ради.
Повноваження депутатів селищної ради починаються з моменту офіційного оприлюднення селищною виборчою комісією результатів виборів депутатів селищної ради. На першій сесії селищної ради нового скликання депутати селищної ради приносять присягу – такого змісту: “Я, приступаю до виконання депутатських повноважень і урочисто присягаю дотримуватись Конституції і Законів України, нормативних актів місцевого самоврядування, сумлінно виконувати свої обов’язки, захищати інтереси виборців свого округу, терито-ріальної громади селища”.
Особи, які відмовилися скласти присягу у встановлений селищною радою термін, за рішенням селищної ради позбавляються права брати участь у обговоренні питань, які розглядаються радою.
4. ГОЛОВА РАДИ. Стаття З.4.2.
Повноваження селищного голови починаються з моменту офіційного оприлюднення селищною виборчою комісією результатів виборів селищного голови. Селищний голова при вступі на посаду приносить присягу такого зміс-ту: «Я, /ім’я, прізвище/, законно обраний жителями селища селищний голова, приступаючи до виконання своїх повноважень, урочисто присягаю на вірність інтересів територіальної громади. Зобов’язуюсь дотримуватись Конституції, законів України, поважати і охороняти права і свободи людини і громадянина, сприяти виконанню рішень ради і її виконавчих органів, постійно дбати про піднесення добробуту селищної громади, про соціально-економічний та куль-турний розвиток нашого селища». Якщо вибори селищного голови проведені одночасно з виборами депутатів селищної ради, то присяга складається ним на першому пленарному засіданні новообраної селищної ради після складання присяги депутатами ради. НЕ ЗУБЕДЬТЕ ЦЕЙ МОМЕНТ!
5. Щодо постійних комісій,то ні в ЗУ “Про статус депутатів місцевич рад”, ні в Статуті не регламентується написання заяв на участь в їх роботі. Питання формування комісій логічно було провести за співбесідами голови з депута-тами, часу з 04 листопада було достатньо, за той час поки її Федорів і Ко. водять по кулуарах Верховної Ради. За Матюшину детутати ВР працювати не будуть. А з приводу комісії соціального захисту, то наскільки я пам”ятаю з дебатів, Матюшина на неї кандидувала О.Гуменюк.То в чому проблема?
Я спеціально процитував повністю статті Статуту, бо схоже допісювачі цього сайту не читають нічого крім статей своїх колумністів і цим тішаться. Розширяйте світогляд та вчіть матчасть.
Пане Ярославе! Рада Вас читати під Вашим ім’ям. Питання Статуту ставилось експертам. Вони не бачать у цьому проблеми. Я теж.
Давайте його розберемо і з Вами покроково.
“Повноваження депутатів селищної ради починаються з моменту офіційного оприлюднення селищною виборчою комісією результатів виборів депутатів селищної ради.” – Тобто повноваження почалися і вони не залежать від присяги. З “моменту оприлюднення”. Оприлюднення сталося, повноваження почалися.
“На першій сесії селищної ради нового скликання депутати селищної ради приносять присягу – такого змісту: “Я, приступаю до виконання депутатських повноважень і урочисто присягаю дотримуватись Конституції і Законів України, нормативних актів місцевого самоврядування, сумлінно виконувати свої обов’язки, захищати інтереси виборців свого округу, терито-ріальної громади селища”. – Депутатам читали присягу. Вони не повторювали її. Але це не значить, що їхні повноваження не почалися. Дивіться перше речення = вони розпочалися з моменту оприлюднення результатів.
Є санкції за нескладання присяги (що не означає, що повноваження не почалися). Ви ж самі цитуєте:
“Особи, які відмовилися скласти присягу у встановлений селищною радою термін, за рішенням селищної ради позбавляються права брати участь у обговоренні питань, які розглядаються радою.”
Мало віриться, що більшість, яку уособлюють Нові обличчя, сама себе позбавить права брати участь у ОБГОВОРЕННІ питань, які розглядаються радою. (Обговорення не тотожне голосуванню. Це лише обговорення. Тобто депутати, які не склали присяги, мають повноваження і можуть голосувати).
Ще раз наголошую, що експерти, коли давали свій коментар, знали про цю статтю Статуту. Питання стояло щодо того, чи розпочалися повноваження депутатів. Вони розпочалися з моменту оголошення результатів.
И это ВСЕ, кого удалось собрать? Плохи дела в королевстве…